Publicat en Educació, Formació famílies, Notícies

El potencial de les famílies per canviar l’escola

logo FAMILIES AMB VEU

Us fem arribar l’avançament del resultat d’una enquesta a 1.228 AMPA de Catalunya (més del 40% dels centres educatius) i a 1.508 directors de centres, realitzada per la Fundació Bofill dins del projecte Famílies amb veu.

Les dades desmenteixen alguns tòpics sobre la feblesa de les AMPA i posen de manifest la distància entre el poc reconiexement públic que reben i l’aportació real i potencial d’intervenció de les AMPA en el sistema educatiu.

Resultats principals

1. L’AMPA gaudeix de bona salut: el 97% dels centres en tenen i agrupen més de 400.000 famílies

2. El 67% de les AMPA indica que la falta de recolzament econòmic per part de l’administració perjudica el seu funcionament

3. L’AMPA està garantint igualtat educativa, sobretot entre l’alumnat de centres públics. El 84% de les AMPA estan fent oferta d’activitats extraescolars

4. Les AMPA, lluny de trobar-se col·lapsades, valoren positivament la seva gestió i aspiren a ampliar-la: més del 90% d’AMPA voldrien fer-se càrrec de més activitat 

5. Les famílies voldrien participar més en la gestió dels centres educatius: El 70% de les AMPA consideren que l’AMPA hauria de participar en la programació anual del centre i un 60% en el procés d’elecció del director

6. Més enllà de l’escola, l’AMPA participa en la millora educativa i social del seu entorn: més del 60% de les AMPA es relaciona amb altres entitats i iniciatives locals

7. El 60% dels equips directius creuen que l’AMPA fa una aportació valuosa a la qualitat educativa de l’escola

8. Conclusions: més que un gra de sorra… L’activitat de les famílies vehiculada a través de les AMPA és avui imprescindible per al bon funcionament de l’educació del país. L’aportació de les AMPA és rellevant i valuosa en els tres nivells del sistema educatiu: famílies, centres educatius i comunitat. La seva aportació a l’escola és voluntària però del tot necessària pel funcionament del sistema, que hores d’ara no podria prescindir-ne.

Reptes i propostes

Repte 1: superar la creença que l’aportació de les famílies a l’escola és perifèrica o supèrflua donant visibilitat a allò que realment estan aportant. 

Repte 2: En el context actual de major fragilitat social, cal garantir la viabilitat de les actuacions de les AMPA ja que són sostingudes en exclusiva pels fons econòmics de les pròpies famílies.

Repte 3: les famílies demostren amb escreix la seva majoria d’edat; caldria deixar de fer només polítiques per a les famílies i començar a fer política educativa amb les famílies. 

PODEU TROBAR EL DESENVOLUPAMENT DE TOTS AQUESTS PUNTS AL DOCUMENT DE PREMSA QUE HA REALITZAT LA FUNDACIÓ:

http://www.familiesambveu.cat/sites/default/files/documents/dp_el_potencial_de_les_families.pdf

http://www.familiesambveu.cat/sites/default/files/documents/potencial_families_ppt_3.pdf

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s